Новини ГУ ДПС у Тернопільській області 08.07.2024
Про основні нюанси оскарження податкових рішень говорили телефоном у ДПС області
У першій декаді липня в Головному управлінні ДПС у Тернопільській області
начальник управління правового забезпечення Ростислав Олексюк під час сеансу «гаряча
лінія» поспілкувався із додзвонювачами щодо питань оскарження рішень податкового
органу.
Додзвонювачі запитували, чи може платник податків оскаржити в одній скарзі
декілька рішень контролюючого органу; чи повинен платник податків повідомляти
контролюючий орган про оскарження ППР в суді; який строк до ДПС подається скарга на
ППР або інше рішення контролюючого органу (крім скарг на рішення про відмову у
реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН) та чи можна подати таку
скаргу через Електронний кабінет; протягом якого терміну необхідно сплатити оскаржені в
судовому порядку, донараховані згідно з актом перевірки, суми грошового зобов’язання.
Посадовець розповів, що рішення, прийняті податковим органом, можуть бути
оскаржені в адміністративному та в судовому порядку. Це визначено п. 56. 1 ст. 56
Податкового кодексу України.
Якщо платник податків вважає, що податковий орган неправильно визначив суму
грошового зобов’язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству
або виходить за межі повноважень податкового органу, такий платник має право звернутися
із скаргою про перегляд цього рішення до податкового органу вищого рівня.
Декілька додзвонювачів цікавилися особливостями судового оскарження податкових
повідомлень-рішень, якими визначено грошові зобов’язання з податку на нерухоме майно за
об’єкти нерухомості, які використовуються в сільськогосподарській діяльності.
Посадовець зазначив, що нормами податкового законодавства передбачено зручний
механізм досудового вирішення спору щодо податку на нерухоме майно.
Законодавством передбачено, що фізичні особи – платники податку мають право
звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за своєю податковою адресою
(місцем реєстрації) для проведення звірки даних щодо:
а) об'єктів оподаткування, що перебувають у власності платника податку;
б) розміру ставки податку;
в) нарахованої суми податку.
При виявленні розбіжностей між даними контролюючих органів та даними,
підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів (зокрема
документів, що підтверджують право власності на об'єкт оподаткування, перехід права
власності на об'єкт оподаткування), контролюючий орган за місцем реєстрації платника
податку проводить перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове
повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим
(відкликаним).
Ростислав Олексюк зауважив, що не є об'єктом оподаткування: будівлі, споруди
сільськогосподарських товаровиробників призначені для використання безпосередньо у
сільськогосподарській діяльності та віднесені до класу "Будівлі сільськогосподарського
призначення, лісівництва та рибного господарства" (код 1271) Державного класифікатора
будівель та споруд ДК 018-2000 та не здаються їх власниками в оренду, лізинг, позичку.
Сільськогосподарський товаровиробник – юридична особа незалежно від
організаційно-правової форми або фізична особа – підприємець, яка займається
виробництвом сільськогосподарської продукції та/або розведенням, вирощуванням та
виловом риби у внутрішніх водоймах (озерах, ставках та водосховищах) та її переробкою на
власних чи орендованих потужностях, у тому числі власновиробленої сировини на
давальницьких умовах, та здійснює операції з її постачання.
Отже, основними умовами, які дають підстави платнику податку не враховувати
належні йому об’єкти нерухомого майна у складі об’єктів по податку на нерухоме майно,
відмінне від земельної ділянки, на підставі підпункту «ж» підпункту 266.2.2 пункту 266.2
статті 266 ПК України, є:
належність власника таких об’єктів до сільськогосподарських товаровиробників;
належність будівель та споруд до класу «Будівлі сільськогосподарського призначення,
лісництва та рибного господарства» (код 1271) ДК 018-2000;
ненадання власниками таких об’єктів в оренду, лізинг, позичку.
Під час телефонної розмови платники податків, які зателефонували на «гарячу лінію»,
отримали вичерпні відповіді та роз’яснення згідно з нормами чинного законодавства.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області
Підприємства Тернопільщини спрямували до бюджету майже 525 млн грн податку на прибуток
Упродовж першого півріччя цього року платники податків – юридичні особи області
сплатили до Зведеного бюджету України 524,7 млн грн податку на прибуток підприємств.
Зокрема, до державного бюджету підприємства перерахували 470,3 млн грн, а до місцевих
бюджетів – 54,4 млн гривень. Порівняно з відповідним періодом минулого року
надходження до зведеного бюджету збільшилися на 31,1 млн гривень.
До загального фонду зведеного бюджету платники за 6 місяців спрямували 5,5 млн
грн частини чистого прибутку (доходу) господарських організацій.
Нагадаємо, що порядок обчислення та сплати податку на прибуток підприємств
визначено статтею 137 Податкового кодексу України. Платіж нараховується платником
самостійно. Базова ставка податку на прибуток підприємств становить 18 відсотків.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області
Як поновлюється реєстрація платника ЄП після закінчення процедури адміністративного або судового оскарження рішення контролюючого органу про анулювання реєстрації платника ЄП – ЮО при прийнятті рішення на користь такого платника?
Відповідно до п. 299.10 ст. 299 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) реєстрація
платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з
реєстру платників єдиного податку (далі – Реєстр) за рішенням контролюючого органу у разі,
зокрема:
подання платником податку заяви щодо відмови від застосування спрощеної системи
оподаткування у зв’язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених ПКУ, – в
останній день календарного кварталу, в якому подано таку заяву;
припинення юридичної особи (крім перетворення) відповідно до закону – в день
отримання відповідним контролюючим органом від державного реєстратора повідомлення
про проведення державної реєстрації такого припинення;
у випадках, визначених п.п. 298.2.3 п. 298.2 та п.п. 298.8.6 п. 298.8 ст. 298 ПКУ;
якщо у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського
товаровиробництва юридичної особи платника єдиного податку четвертої групи становить
менш як 75 відсотків;
якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність,
передбачену п.п. 295.9.1 п. 295.9 ст. 295 та п.п. 298.8.1 п. 298.8 ст. 298 ПКУ;
набуття платником податку статусу резидента Дія Сіті – в останній день календарного
кварталу, в якому платник податку набув статус резидента Дія Сіті;
наявність щодо платника податку рішення про застосування спеціальних економічних
та інших обмежувальних заходів (санкцій), прийнятого у порядку, встановленому Законом
України від 14 серпня 2014 року № 1644-VIІ «Про санкції», зокрема, щодо платників третьої
і четвертої груп – в останній день кварталу, у якому прийнято таке рішення.
Виключення з Реєстру передбачає перехід юридичної особи на сплату інших податків
і зборів, визначених ПКУ.
Згідно п. 56.1 ст. 56 ПКУ рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути
оскаржені в адміністративному або судовому порядку.
Відповідно до п. 56.2 ст. 56 ПКУ у разі якщо платник податків вважає, що
контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов’язання або прийняв будь-
яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень
контролюючого органу, встановлених ПКУ або іншими законами України, такий платник
має право звернутися із скаргою про перегляд цього рішення до контролюючого органу
вищого рівня.
Слід зазначити, що нормами ПКУ не передбачено зупинення дії рішення
контролюючого органу про анулювання реєстрації платника єдиного податку – юридичної
особи на період адміністративного або судового оскарження.
Підпунктом 56.17.2 п. 56.17 ст. 56 ПКУ визначено, що процедура адміністративного
оскарження закінчується днем отримання платником податків рішення відповідного
контролюючого органу про повне задоволення скарги.
Водночас відповідно до частини другої ст. 14 Кодексу адміністративного судочинства
України від 06 липня 2005 року № 2747-IV судові рішення, що набрали законної сили, є
обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого
самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами
та їх об’єднаннями на всій території України.
Враховуючи зазначене, при прийнятті контролюючим органом або судом рішення на
користь платника податків – юридичної особи, за яким скасовано анулювання реєстрації
платника єдиного податку, контролюючим органом самостійно вносяться зміни до Реєстру,
зокрема, анулюється дата виключення юридичної особи з Реєстру. Тобто така особа
вважається платником єдиного податку, у тому числі за період адміністративного або
судового оскарження.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області
Який порядок заповнення поля «Із строком розгляду скарги ознайомлений (ознайомлена)» скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних?
Пунктом 3 Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації
податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, про
неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, про відповідність
платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 «Про
затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку
коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі – Порядок), скарга щодо
рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному
реєстрі податкових накладних (далі – Скарга) подається платником ПДВ протягом 10
робочих днів, що настають за днем прийняття рішення комісією регіонального рівня.
Скарга з додатками до неї (за наявності) подаються платником податку в електронній
формі технічними засобами електронних комунікацій з дотриманням вимог Податкового
кодексу України, Законів України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі
послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» і реєструються ДПС у
день їх надходження (п.5 Порядку).
Пунктом 10 Порядку зазначено, що Скарга повинна містити дані про:
найменування або прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності) платника
податку, який подає скаргу;
індивідуальний податковий номер платника податку;
податковий номер або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які
через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера
облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному
контролюючому органу і мають відмітку у паспорті про право здійснювати будь-які платежі
за серією (за наявності) та номером паспорта);
номер та дату оскаржуваного рішення комісії регіонального рівня;
інформацію про причини незгоди платника податку з рішенням комісії регіонального
рівня;
відомості про оскарження рішення комісії регіонального рівня в судовому порядку;
вимоги платника податку, який подає скаргу;
інформацію про намір взяти участь у розгляді матеріалів скарги особисто або через
свого представника в режимі відеоконференції.
Згідно з п. 11 прим. 1 Порядку комісія центрального рівня розглядає Скаргу протягом:
10 календарних днів з дня, що настає за днем отримання Скарги, якщо платник
податків, який подав скаргу, не виявив бажання взяти участь у розгляді скарги;
30 календарних днів з дня, що настає за днем отримання Скарги, якщо платник
податку, який подав Скаргу, виявив бажання взяти участь у розгляді Скарги.
Строк розгляду Скарги не може бути продовжено.
Розгляд Скарги платника податку, який виявив бажання взяти участь у розгляді
Скарги, може бути перенесено в межах строку розгляду Скарги у разі оповіщення через
автоматизовану систему централізованого оповіщення про загрозу виникнення або
виникнення надзвичайних ситуацій, зокрема повітряну тривогу, в межах адміністративної
територіальної одиниці, в якій перебувають комісія центрального рівня та/або платник
податку в період, визначений для розгляду матеріалів скарги в режимі відеоконференції з
таким платником податку. Водночас платнику податку надсилається повідомлення з
відміткою «повторно».
З метою забезпечення виконання вимог Порядку Державною податковою службою
України реалізовано електронний сервіс щодо подання платником податків скарги щодо
рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному
реєстрі податкових накладних у формі електронного документу (ідентифікатор форми J/F
1313205).
При цьому формою Скарги передбачено заповнення поля «Із строком розгляду скарги
ознайомлений (ознайомлена)». Вказане поле є інформативним, тому платник у кожній із
клітинок робить позначку, що засвідчує факт його ознайомлення із термінами, протягом яких
він має отримати рішення про розгляд скарги.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області