Новини ГУ ДПС у Тернопільській області 23.07.2024
За пів року платники податків Тернопільщини отримали 56,5 тисяч адмінпослуг
У січні-червні 2024 року фахівці структурних підрозділів ГУ ДПС у Тернопільській
області надали 56498 адміністративних послуг. Це на 9471 послугу більше, ніж за
аналогічний період 2023 року. У тому числі ДПІ та управлінням податкових сервісів за пів
року надано 38693 адмінпослуги. Порівняно з аналогічним періодом 2023 року кількість
наданих послуг збільшилася на понад 6 тисяч.
У структурі наданих адміністративних послуг найбільшу питому вагу займають
послуги з видачі картки платника податків та внесення до паспорта громадянина України
даних про реєстраційний номер облікової картки платника податків, які були надані 21329
фізичним особам (37,7%), надання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб –
платників податків про суми/джерела виплачених доходів та утриманих податків, яка була
надана 12545 фізичним особам (22,2%), витягів з реєстру платників єдиного податку – 4486
(7,9%), реєстрації платників єдиного податку – 3131 (5,5%).
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області
В який термін та який перелік документів (оригінали чи копії) надає юрособа для проведення документальної (планової або позапланової) перевірки
Відповідно до ст. 80 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) юридичною особою є
організація, створена і зареєстрована у встановленому законом порядку. Юридичні особи
можуть створюватися у формі товариств, установ та в інших формах, встановлених законом
(ст. 83 ЦКУ).
Право на проведення контролюючими органами документальних (планових або
позапланових, виїзних або невиїзних) перевірок передбачено п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 та п.
75.1 ст. 75 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (далі – ПКУ).
Водночас ст. 5 Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік
єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» встановлене право
органів ДПС на проведення перевірки платника щодо правильності нарахування та сплати
єдиного внеску. Такі документальні перевірки проводяться у порядку, встановленому ПКУ.
Підпунктами 20.1.2, 20.1.6 та 20.1.14 п. 20.1 ст. 20 ПКУ встановлено, що контролюючі
органи мають право, зокрема:
– для здійснення функцій, визначених законом, отримувати безоплатно від платників
податків, у тому числі благодійних та інших неприбуткових організацій, усіх форм власності
у порядку, визначеному законодавством, довідки, копії документів, засвідчені підписом
платника або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності), про фінансово-
господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію,
пов’язану з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог
законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також
фінансову і статистичну звітність у порядку та на підставах, визначених законом;
– запитувати та вивчати під час проведення перевірок первинні документи, що
використовуються в бухгалтерському обліку, регістри, фінансову, статистичну та іншу
звітність, пов’язану з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів, виконанням вимог
законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи;
– у разі виявлення порушення вимог податкового чи іншого законодавства України,
контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, надсилати платникам
податків письмові запити щодо надання засвідчених належним чином копій документів.
Відповідно до п. 44.1 ст. 44 ПКУ встановлено, що для цілей оподаткування платники
податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з
визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних
документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів,
інформації, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено
законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності,
митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом
першим п. 44.1 ст. 44 ПКУ.
Вимоги ст. 44 ПКУ щодо обліку доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з
визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних
документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів,
пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, застосовуються також до
нерезидентів, які здійснюють господарську діяльність на території України через постійне
представництво (незалежно від наявності у нерезидента зареєстрованого (акредитованого,
легалізованого) відокремленого підрозділу), та до іноземних юридичних осіб, визначених у
п.п. 133.1.5 п. 133.1 ст. 133 ПКУ.
Згідно з п. 85.2 ст. 85 ПКУ платник податків зобов’язаний надати посадовим
(службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать
або пов’язані з предметом перевірки. Такий обов’язок виникає у платника податків після
початку перевірки.
При цьому великий платник податків на запит контролюючого органу зобов’язаний
також надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів засобами електронного
зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України від 22 травня 2003 року №
851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг» та від 05 жовтня 2017
року № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» копії таких
документів, що створюються ним в електронній формі з обліку доходів, витрат та інших
показників, пов’язаних із визначенням об’єктів оподаткування (податкових зобов’язань),
первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших
документів, пов’язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, не пізніше двох робочих
днів, наступних за днем отримання запиту.
Для платників податків, які відповідно до п. 85.2 ст. 85 ПКУ зобов’язані надавати
інформацію в електронному вигляді, загальний формат та порядок подачі такої інформації
визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує
державну фінансову політику. У разі невстановлення електронного формату та порядку
надання такої інформації платник податків звільняється від обов’язку подання її в
електронній формі.
Документи, що містять комерційну таємницю або є конфіденційними, передаються
окремо із зазначенням посадової (службової) особи, що їх отримала. Передача таких
документів для їх огляду, вивчення і їх повернення оформляються актом у довільній формі,
який підписують посадова (службова) особа контролюючого органу та платник податків
(його представник) (п. 85.3 ст. 85 ПКУ).
Отже, юридична особа, щодо якої розпочалася документальна перевірка (планова або
позапланова), повинна з першого дня перевірки надавати посадовій особі контролюючого
органу у повному обсязі оригінали документів за період, що підлягає перевірці, та з питань,
які стосуються предмету перевірки, зокрема, але не виключно: регістри податкового та
бухгалтерського обліку, фінансової та іншої звітності, договори на постачання товарів
(виконання робіт або надання послуг), акти виконаних робіт (наданих послуг), накладні,
виписки банку про рух грошових коштів, трудові договори (контракти), відомості
нарахування та виплати заробітної плати, ліцензії та інші документи, які стосуються
фінансово-господарської діяльності.
Поряд з цим, відповідно до вимог п. 85.4 ст. 85 ПКУ, при проведенні перевірок
посадові (службові) особи контролюючого органу мають право отримувати у платників
податків належним чином завірені копії первинних фінансово-господарських,
бухгалтерських та інших документів, що свідчать про приховування (заниження) об’єктів
оподаткування, несплату податків, зборів, платежів, порушення вимог іншого законодавства,
контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Такі копії повинні бути
засвідчені підписом платника податків або його посадової особи та скріплені печаткою (за
наявності).
Відповідний запит на отримання копій документів повинен бути поданий посадовою
(службовою) особою контролюючого органу не пізніше, ніж за п’ять робочих днів до дати
закінчення перевірки.
Також, п. 85.8 ст. 85 ПКУ передбачено, що посадова (службова) особа
контролюючого органу, яка проводить перевірку, у випадках, передбачених ПКУ, має право
отримувати від платника податків або його законних представників копії документів, що
належать до предмета перевірки. Такі копії повинні бути засвідчені підписом платника
податків або його посадової особи та скріплені печаткою (за наявності).
Крім того, згідно п. 44.6 ст. 44 ПКУ, якщо до закінчення перевірки або у терміни,
визначені в п. 86.7 ст. 86 ПКУ, платник податків не надає посадовим особам контролюючого
органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім
випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що
підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності,
вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення
такої звітності.
Якщо платник податків після закінчення перевірки та до прийняття рішення
контролюючим органом за результатами такої перевірки надає в порядку п. 86.7 ст. 86 ПКУ
документи, що підтверджують показники, відображені таким платником податків у
податковій звітності, не надані під час перевірки, такі документи повинні бути враховані
контролюючим органом під час розгляду ним питання про прийняття рішення.
Відповідно до п. 44.7. ст. 44 ПКУ, у разі якщо посадова особа контролюючого органу,
яка здійснює перевірку, відмовляється з будь-яких причин від врахування документів,
наданих платником податків під час проведення перевірки, платник податків має право до
закінчення перевірки надіслати листом з повідомленням про вручення та з описом
вкладеного або надати безпосередньо до контролюючого органу, який проводить перевірку,
копії таких документів (засвідчені печаткою платника податків (за наявності печатки) та
підписом платника податків – фізичної особи або посадової особи платника податків –
юридичної особи).
Якщо під час проведення перевірки платник податків надає документи менше ніж за
три дні до дня її завершення або коли надіслані у передбаченому абзацом першим п. 44.7 ст.
44 ПКУ порядку документи надійшли до контролюючого органу менше ніж за три дні до дня
завершення перевірки, проведення перевірки продовжується на строк, визначений ст. 82
ПКУ.
Якщо надіслані у передбаченому абзацом першим п. 44.7 ст. 44 ПКУ порядку
документи надійшли до контролюючого органу після завершення перевірки, контролюючий
орган має право не приймати рішення за результатами проведеної перевірки та призначити
позапланову документальну перевірку такого платника податків.
Водночас відповідно до п.п. 69.28 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення»
ПКУ, установлено, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на
територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією
територіях України і не можуть пред’явити первинні документи, на підставі яких
здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів
оподаткування та/або податкових зобов’язань, як виняток із положень ст. 44 ПКУ
застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій
звітності.
Підставами неможливості пред’явлення первинних документів є втрата (знищення чи
зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися)
бойові дії, та на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, у разі
якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов’язане з ризиком для життя чи здоров’я
платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв’язку з адміністративними перешкодами,
встановленими органами влади.
При втраті та/або неможливості вивезення первинних документів платник
податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення
про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та
головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або
неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також
загальний перелік первинних документів (за можливості – із зазначенням реквізитів).
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області
Яка процедура участі платника у розгляді матеріалів скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН в режимі відеоконференції?
Відповідно до п. 10 прим. 1 Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в
реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових
накладних, про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, про
відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (далі
– Порядок розгляду скарги), платник податку, який подав скаргу, має право брати участь у
розгляді матеріалів скарги особисто або через свого представника в режимі відеоконференції
для надання усних пояснень.
Пунктом 10 Порядку розгляду скарги скарга повинна містити дані, зокрема, про намір
взяти участь у розгляді матеріалів скарги особисто або через свого представника в режимі
відеоконференції.
Платнику податку не пізніше ніж за п’ять календарних днів до дати розгляду
матеріалів скарги надсилається повідомлення щодо участі платника податку в режимі
відеоконференції у розгляді матеріалів скарги (далі – повідомлення) із зазначенням дати,
часу розгляду матеріалів скарги та відповідного посилання для підключення до
відеоконференції (додаток 8) з використанням електронного кабінету технічними засобами
електронних комунікацій з дотриманням вимог Податкового кодексу України, законів
України «Про електронні документи та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі
послуги».
Під час підключення до режиму відеоконференції платник податку зазначає в імені
користувача виключно податковий номер або серію (за наявності) та номер паспорта
платника податку (для фізичної особи – підприємця, яка через свої релігійні переконання
відмовилася від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків,
повідомила про це відповідному контролюючому органу і має відмітку в паспорті про право
здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта), найменування
платника податку – юридичної особи, прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності)
фізичної особи – підприємця.
Коли платник податку (його представник), якому надіслано повідомлення, не
забезпечив підключення до режиму відеоконференції у визначені в повідомленні дату та час
або такого платника податку неможливо ідентифікувати відповідно до способу ідентифікації,
визначеного абзацом третім п. 10 прим. 1 Порядку розгляду скарги, скарга такого платника
податків підлягає розгляду без його участі (п. 10 прим. 1 Порядку розгляду скарги).
При цьому у повідомленні зазначається дата і час, коли платник має бути готовим для
підключення до відеоконференції та посилання за яким вона відбудеться.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області