Новини ГУ ДПС у Тернопільській області 21.08.2024
Документи, які необхідно подати для отримання ліцензій на роздрібну торгівлю алкогольними напоями та/або тютюновими виробами
З 27 липня 2024 року набрав чинності Закон України від 18 червня 2024 року № 3817-
ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів,
біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що
використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817), крім
окремих його норм, зокрема, розділу VІІ «Ліцензування» Закону № 3817 який набирає
чинності та вводиться в дію з 1 січня 2025 року.
При цьому, п. 2 розд. ХІІ «Прикінцеві положення» Закону № 3817 установлено, що
Закон України від 19 грудня 1995 року № 481/95-BP «Про державне регулювання
виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв,
тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»
(далі – Закон № 481) втрачає чинність з 1 січня 2025 року, положення Закону № 481 до дня
втрати ним чинності застосовуються в частині, що не суперечить положенням Закону №3817.
Відповідно до положень ст. 15 Закону № 481 роздрібна торгівля, зокрема,
алкогольними напоями (крім столових вин, а для малих виробників виноробної продукції
алкогольних напоїв без додавання спирту: вин виноградних, вин плодово-ягідних, напоїв
медових), тютюновими виробами може здійснюватися суб’єктами господарювання (у тому
числі іноземними суб’єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні
представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них
ліцензій на роздрібну торгівлю.
Ліцензії на всі види діяльності, передбачені ст. 15 Закону № 481, видаються за умови
обов’язкової реєстрації об’єкта оподаткування відповідно до вимог п. 63.3 ст. 63
Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VІ (далі – ПКУ).
Ліцензія видається за поданою нарочно, поштою або в електронному вигляді заявою
суб’єкта господарювання (у тому числі іноземного суб’єкта господарювання, який діє через
своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує
внесення річної плати за ліцензію.
У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб’єкт
господарювання (у тому числі іноземний суб’єкт господарювання, який діє через своє
зареєстроване постійне представництво) має намір отримати ліцензію, зокрема, роздрібна
торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами.
У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю, зокрема, алкогольними напоями,
тютюновими виробами додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів
розрахункових операцій (далі – РРО), програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі
–ПРРО) (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також
інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення;
реєстраційні номери посвідчень РРО (книг обліку розрахункових операцій), фіскальні
номери ПРРО, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в контролюючих органах.
Плата за ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, справляється за
кожний окремий, зазначений в ліцензії електронний контрольно-касовий апарат (книгу
обліку розрахункових операцій), що знаходиться у місці торгівлі, на роздрібну торгівлю
тютюновими виробами за кожне місце торгівлі.
Плата за ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими
виробами справляється щоквартально рівними частками і зараховується до місцевих
бюджетів згідно з чинним законодавством.
Відповідно до частини сьомої ст. 72 Закону № 3817 контроль за сплатою річної плати
або щоквартальної частини річної плати за ліцензію здійснюється органом ліцензування. Для
здійснення контролю ліцензіат подає до відповідного органу ліцензування заяву про
внесення чергового платежу за ліцензію в паперовій або електронній формі у порядку,
встановленому ст. 42 ПКУ, в якій зазначає код класифікації доходів бюджету, суму внесеного платежу, номер і дату платіжної інструкції, що підтверджує внесення річної плати
або щоквартальної частини річної плати за відповідну ліцензію.
Отже, для отримання ліцензій на роздрібну торгівлю алкогольними напоями та/або
тютюновими виробами, суб’єктам господарювання (у тому числі іноземним суб’єктам
господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) необхідно
подати податковому органу заяву на видачу відповідної ліцензії та документ, що
підтверджує сплату квартальної суми за таку ліцензію.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області
Рахунок для сплати ПДВ особами, не зареєстрованими платниками ПДВ при отриманні послуг від нерезидентів на митній території України
Відповідно до абзацу першого п. 208.2 ст. 208 Податкового кодексу України (далі –
ПКУ) отримувач послуг, що постачаються нерезидентами, місце постачання яких
розташоване на митній території України, нараховує податок за основною ставкою податку
або за ставкою 7 відсот. для послуг, визначених абзацами четвертим-шостим п.п. «в» п. 193.1
ст. 193 ПКУ, на базу оподаткування, визначену згідно з п. 190.2 ст. 190 ПКУ.
Зарахування надходжень за відповідними податками та зборами здійснюється на
реквізити бюджетних рахунків у розрізі кодів класифікації доходів бюджету.
Перелік кодів класифікації доходів бюджету затверджено наказом Міністерства
фінансів України від 14.01.2011 № 11 «Про бюджетну класифікацію» (зі змінами) (далі –
наказ № 11).
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 16 січня 2011 року № 106 «Деякі
питання ведення обліку податків, зборів, платежів та інших доходів бюджету» (зі змінами)
(далі – Постанова № 106) встановлено, що перелік податків, зборів, платежів та інших
доходів бюджету визначається відповідно до переліку кодів бюджетної класифікації в розрізі
органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, згідно з додатком до постанови.
З урахуванням вимог Постанови № 106 та наказу № 11 в Державній казначейській
службі України (далі – Казначейство) відкриваються рахунки в розрізі адміністративно-
територіальних одиниць та кодів класифікації доходів бюджету, на які платники
перераховують відповідні податки, збори, платежі.
Для сплати ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) особами, не
зареєстрованими платниками ПДВ при отриманні послуг від нерезидентів на митній
території України застосовується код класифікації доходів бюджету 14060100 «Податок на
додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)».
Актуальні реквізити рахунків, на які мають сплачуватися ПДВ особами, не
зареєстрованими платниками ПДВ при отриманні послуг від нерезидентів на митній
території України, розміщені на головній сторінці вебпорталу ДПС за посиланням:
https://tax.gov.ua/rahunki-dlya-splati-platejiv/.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області
Чи підлягають звільненню від оподаткування ПДВ операції з постачання послуг з проведення медичного огляду осіб для видачі дозвільних документів
Згідно з п.п. 197.1.5 п. 197.1 ст. 197 Податкового кодексу України (далі – ПКУ)
звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання послуг медичного
обслуговування населення (медична послуга) закладами охорони здоров’я, що мають
ліцензію на постачання таких послуг, а також постачання послуг для осіб з інвалідністю та
дітей з інвалідністю реабілітаційними закладами, що мають ліцензію на постачання таких
послуг відповідно до законодавства, крім послуг, зокрема, визначених п.п. «з» п.п. 197.1.5 п.
197.1 ст. 197 ПКУ, а саме проведення медичного огляду осіб для видачі:
дозволу на право отримання та носіння зброї громадянам, крім військовослужбовців і
посадових осіб, носіння зброї якими передбачено законодавством;
відповідних документів на виїзд громадян за кордон за викликом родичів, що
проживають у зарубіжних країнах, оздоровлення в зарубіжних лікувальних або санаторних
закладах за власним бажанням, а також у службові відрядження (крім державних
службовців, робота яких пов’язана з такими виїздами і які мають відповідні медичні
документи);
посвідчення водія транспортного засобу.
Отже, операції з постачання послуг з проведення медичного огляду осіб для видачі
визначених ПКУ дозвільних документів, підлягають оподаткуванню ПДВ на загальних
підставах за основною ставкою, крім послуг проведення медичного огляду осіб для видачі
дозволу на право отримання та носіння зброї військовослужбовцям і посадовим особам,
носіння зброї якими передбачено законодавством.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області
На Тернопільщині за порушення при торгівлі алкоголем, тютюном та пальним нараховано понад 5,2 млн грн штрафних санкцій
Упродовж січня-липня цього року фахівці Головного управління ДПС у
Тернопільській області провели 463 перевірки суб’єктів господарювання, які здійснюють
роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами та пальним.
За результатами проведених перевірок встановлено 398 порушень Закону України
«Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і
плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в
електронних сигаретах та пального», Закону України «Про застосування реєстраторів
розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» та інших
нормативно-правових актів, що регулюють виробництво та обіг алкогольних напоїв,
тютюнових виробів та пального. Зокрема:
- 69 фактів роздрібної торгівлі тютюновими виробами з полиць
самообслуговування;
- 52 факти реалізації дитячого асортименту, що імітує тютюнові вироби;
- 36 фактів невидачі розрахункового документа (чек), незабезпечення ведення у
порядку, встановленому законодавством, обліку товарних запасів;
- 32 факти реалізації алкогольних напоїв без марок акцизного податку
встановленого зразка;
- 33 факти торгівлі алкогольними напоями за цінами, нижчими за встановлені
оптово-відпускні або роздрібні ціни;
- 32 факти ненадання документів при проведенні фактичної перевірки;
- 30 фактів торгівлі алкогольними напоями без наявності ліцензії;
- 27 фактів торгівлі тютюновими виробами за цінами, вищими за встановлені
максимально роздрібні ціни;
- 18 фактів торгівлі тютюновими виробами без наявності ліцензії;
- 14 фактів необладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному
реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового на місці
отримання та відпуску спирту етилового, розташованому на акцизному складі;
- інші порушення.
Внаслідок перевірок підприємцям донараховано штрафних (фінансових) санкцій на
суму 5 млн 245,9 тис. гривень.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області