Новини ГУ ДПС у Тернопільській області 27.08.2024

  • 81

Фото без опису

Безготівкові розрахунки: поетапний перехід

У Головному управлінні ДПС у Тернопільській області відбулася «гаряча лінія» щодо
впровадження поетапного переходу торговцями на безготівкові розрахунки за продані ними
товари (надані послуги), включаючи товари (послуги), реалізація (надання) яких
здійснюється дистанційно.
На запитання додзвонювачів відповідав начальник управління податкового аудиту
Головного управління ДПС у Тернопільській області Віктор Притула.
Посадовець нагадав додзвонювачам, що на сьогодні, відповідно до постанови
Кабінету Міністрів України від 29 липня 2022 року № 894, торговці повинні забезпечити
можливість здійснення безготівкових розрахунків, які провадять свою господарську
діяльність у населених пунктах з чисельністю населення понад 5 тисяч жителів, та не
поширюється на фізичних осіб – підприємців – платників єдиного податку першої групи,
торговців, які здійснюють торгівлю з використанням торгових автоматів, виїзну (виносну)
торгівлю, продаж власноручно вирощеної або відгодованої продукції.
А з 1 січня 2025 року – платіжні термінали (POS-термінали) будуть необхідні
торговцям у населених пунктах з населенням менше ніж 5 тисяч жителів;
з 1 січня 2026 року – торговцям – фізичним особам – підприємцям – платникам
єдиного податку першої групи, торговцям, які здійснюють торгівлю з використанням
торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власноручно вирощеної або
відгодованої продукції.
Під час телефонного спілкування запитували, що робити при наявній інформації щодо
ймовірних порушень суб’єктами господарювання вимог законодавства України, зокрема
щодо незабезпечення можливості здійснення безготівкових розрахунків.
У відповідь, Віктор Притула навів декілька варіантів для інформування платником
контролюючий орган, а саме при наявності у громадян інформації щодо ймовірних порушень
суб’єктами господарювання вимог законодавства України, зокрема щодо незабезпечення
можливості здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням
електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані
ними товари (надані послуги), вони можуть подати до ДПС звернення відповідно до вимог
Закону України «Про звернення громадян».    
Свої звернення громадяни можуть викласти, надіславши їх:
на поштову адресу ДПС: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8 або адресу відповідного
територіального органу ДПС;
через Контакт-центр ДПС за телефоном 0 800 501 007, послідовно натиснувши на
інтерактивному голосовому автовідповідачі кнопки «5» та «2» (не потребує написання
письмової скарги);
із використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку, надіславши на
електронну поштову адресу zvernennya_dps@tax.gov.ua у вигляді сканованої копії чи
фотокопії письмового звернення з підписом заявника із зазначенням дати та місця
проживання або підписане кваліфікованим електронним підписом.
Також з 14 липня 2022 року ДПС створено новий сервіс для громадян, чат-бот
« StopViolationBot » на базі месенджера Telegram, за допомогою якого будь-яка особа в будь-
який час доби чи місці оперативно може проінформувати ДПС про відомі факти порушень
законодавства.
Посадовець зауважив, що торговцям заборонено у будь-який спосіб обмежувати право
держателя електронного платіжного засобу обирати для здійснення розрахунків будь-який
електронний платіжний засіб платіжних систем, також звернув увагу про обов’язкове
застосування РРО/ПРРО та інші вимоги дотримання податкового законодавства.
Під час телефонної розмови платники податків, які зателефонували на «гарячу лінію»,
отримали вичерпні відповіді та роз’яснення згідно з нормами чинного законодавства. 
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області

 

Ліцензія для здійснення роздрібної торгівлі пивом

З 27 липня 2024 року набрав чинності Закон України від 18 червня 2024 року № 3817-
ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів,
біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що
використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817, крім
окремих його норм, зокрема, розділу VІІ «Ліцензування» Закону № 3817, який набирає
чинності та вводиться в дію з 1 січня 2025 року.
При цьому, п. 2 розд. ХІІ «Прикінцеві положення» Закону № 3817 установлено, що
Закон України від 19 грудня 1995 року № 481/95-BP «Про державне регулювання
виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв,
тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»
(далі – Закон № 481) втрачає чинність з 1 січня 2025 року, положення Закону № 481 до дня
втрати ним чинності застосовуються в частині, що не суперечить положенням Закону №3817.
Відповідно до п. 2 частини першої Закону № 3817 алкогольний напій – напій,
одержаний шляхом спиртового бродіння крохмалевмісної чи цукровмісної
сільськогосподарської продукції або вироблений на основі спирту етилового та/або
спиртового дистиляту, та/або іншого алкогольного напою, з вмістом спирту етилового понад
0,5 відс. об., який відповідає товарним позиціям 2203, 2204, 2205, 2206 (крім квасу «живого»
бродіння), 2208 згідно з УКТЗЕД, а також з вмістом спирту етилового 8,5 відс. об. та більше,
що відповідає товарній підкатегорії 2103 90 30 00 та товарній підпозиції 2106 90 згідно з
УКТЗЕД.
Згідно абзацу дев’ятого ст. 1 Закону № 481 пиво – насичений діоксидом вуглецю
пінистий алкогольний напій із вмістом спирту етилового від 0,5 відс. об. од., отриманий під
час бродіння охмеленого сусла пивними дріжджами, що відноситься до товарної групи УКТ ЗЕД за кодом 2203.
Враховуючи вищевказане, пиво відноситься до алкогольних напоїв.
Відповідно до частини сьомої ст. 16 Закону № 3817 роздрібна торгівля алкогольними
напоями (крім столових вин), а для малих виробників виноробної продукції – алкогольними
напоями без додавання спирту (вин виноградних, вин плодово-ягідних, напоїв медових), у
тому числі через мережу Інтернет, може здійснюватися суб’єктами господарювання, у тому
числі їх виробниками, за наявності у них ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями.
Згідно зі ст. 1 Закону № 481 місце торгівлі – місце реалізації товарів, у тому числі на
розлив, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування,
для тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пива – без
обмеження площі, для алкогольних напоїв, крім пива, – торговельною площею не менше 20
кв. метрів, обладнане реєстраторами розрахункових операцій та/або програмними
реєстраторами розрахункових операцій (незалежно від їх кількості) або де є книги обліку
розрахункових операцій (незалежно від їх кількості), в яких фіксується виручка від продажу
алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних
сигаретах, незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів.
Отже, для здійснення роздрібної торгівлі виключно пивом суб’єкту господарювання
необхідно придбати ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями.
Обмеження торговельної площі при роздрібній торгівлі виключно пивом не застосовується.

Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області

 

Тернопільщина: за минулорічні витрати держава повернула майже 19 мільйонів гривень

Станом на початок серпня 4541 особа задекларувала 113,02 млн грн витрат з метою
отримання податкової знижки (минулого року за відповідний період 3571 особа
задекларувала 74,5 млн грн). Із них 3666 осіб (80,73%) подали декларації на отримання
податкової знижки в зв’язку з понесеними витратами на навчання на суму 95,2 млн грн; 823
декларанти відобразили витрати зі сплати страхових внесків за договорами довгострокового
страхування життя; 24 – зі сплати відсотків за іпотечними кредитами; 8 – витрати по оплаті
допоміжних репродуктивних технологій та усиновленню дітей; 6 – витрати у зв’язку з
переобладнанням транспортних засобів; 7 – витрати на сплату видатків на будівництво
(придбання) доступного житла тощо.
За наслідками перерахунків громадянам нараховано до повернення 20,34 млн грн
податку на доходи фізичних осіб, з яких 18,92 млн грн вже повернуто на рахунки 4210
декларантам (92,7% від загальної кількості).
Варто нагадати, що у випадку виникнення обов’язку подання декларації про майновий
стан та доходи громадяни зобов’язані подати її до 1 травня, наступного за звітним роком.
Однак, якщо особа хоче скористатися правом на податкову знижку, то подати декларацію
можна до 31 грудня включно.

Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області

 

Ставка єдиного внеску для платника – резидента Дія Сіті працюючим особам з інвалідністю

Відповідно до абзацу сьомого частини першої ст. 4 Закону України від 08 липня 2010
року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне
соціальне страхування» (далі – Закон № 2464) платниками єдиного внеску є роботодавці –
підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю,
військові частини та органи, які виплачують грошове забезпечення, допомогу по тимчасовій
непрацездатності, допомогу у зв’язку з вагітністю та пологами, допомогу, надбавку або
компенсацію відповідно до законодавства, зокрема, для осіб, які отримують допомогу по
тимчасовій непрацездатності, перебувають у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами і
отримують допомогу у зв’язку з вагітністю та пологами.
Базою нарахування єдиного внеску для платників, зазначених в абзаці сьомому п. 1
частини першої ст. 4 Закону № 2464, є сума грошового забезпечення кожної застрахованої
особи, оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності, що здійснюється за рахунок
коштів роботодавця, та допомоги по тимчасовій непрацездатності, допомоги у зв’язку з
вагітністю та пологами; допомоги, надбавки або компенсації відповідно до законодавства
(абзац другий п. 1 частини першої ст. 7 Закону № 2464).
Згідно з частиною п’ятою ст. 8 Закону № 2464 єдиний внесок для платників,
зазначених у ст. 4 Закону № 2464, встановлюється у розмірі 22 відс. до визначеної ст. 7
Закону № 2464 бази нарахування єдиного внеску. У разі якщо база нарахування єдиного
внеску не перевищує розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць,
за який отримано дохід, сума єдиного внеску розраховується як добуток розміру мінімальної
заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який отримано дохід (прибуток), та
ставки єдиного внеску.
Разом з тим, згідно з частиною тринадцятою ст. 8 Закону № 2464 єдиний внесок для
підприємств, установ і організацій, фізичних осіб – підприємців, у тому числі тих, які обрали
спрощену систему оподаткування, в яких працюють особи з інвалідністю, встановлюється у
розмірі 8,41 відс. визначеної п. 1 частини першої ст. 7 Закону № 2464 бази нарахування
єдиного внеску для працюючих осіб з інвалідністю.
При цьому відповідно до частини чотирнадцятої прим. 1 ст. 8 Закону № 2464 єдиний
внесок для платника – резидента Дія Сіті, який у календарному місяці відповідав вимогам,
визначеним п. 2, 3 частини першої, п. 10 частини другої ст. 5 Закону України від 15 липня
2021 року № 1667-IX «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» (далі –
Закон № 1667), встановлюється:
а) на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат,
які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні
виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону № 108, – у
розмірі мінімального страхового внеску;
б) на суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за гіг-
контрактами, укладеними у порядку, передбаченому Законом № 1667, – у розмірі
мінімального страхового внеску.
Відповідно до частини першої ст. 1 Закону № 1667:
гіг-контракт – цивільно-правовий договір, за яким гіг-спеціаліст зобов’язується
виконувати роботи та/або надавати послуги відповідно до завдань резидента Дія Сіті як
замовника, а резидент Дія Сіті зобов’язується оплачувати виконані роботи та/або надані
послуги і забезпечувати гіг-спеціалісту належні умови для виконання робіт та/або надання
послуг, а також соціальні гарантії, передбачені розд. V Закону № 1667;
гіг-спеціаліст – фізична особа, яка за гіг-контрактом є підрядником та/або виконавцем.
При цьому відповідно до частини восьмої ст. 17 Закону № 1667 за відсутності
підтверджень, що резидент Дія Сіті ввів фізичну особу в оману щодо правової природи
вчиненого правочину, укладення та/або виконання гіг-контракту не може вважатися вступом
у трудові відносини. Визначення видів виплат, що відносяться до основної, додаткової заробітної плати та
інших заохочувальних та компенсаційних виплат, здійснюється з урахуванням Інструкції зі
статистики заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України
від 13.01.2004 року № 5 (далі – Інструкція № 5).
Згідно з пп. 3.2 та 3.3 розд. 3 Інструкції № 5 допомога по тимчасовій
непрацездатності, допомога по вагітності та пологах, відноситься до інших виплат, що не
належать до фонду оплати праці та оплата перших п’яти днів тимчасової непрацездатності за
рахунок коштів підприємства, установи, організації до інших виплат, що не належать до
фонду оплати праці.
Водночас частиною першою ст. 22 Закону України від 23 вересня 1999 року № 1105-
XIV «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 1105)
визначено, що страхова виплата у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності
застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг-
контракту, іншого цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених
законом, призначається та здійснюється за основним місцем роботи (діяльності).
Оскільки виплати у вигляді допомоги по тимчасовій непрацездатності та допомоги у
зв’язку з вагітністю та пологами є страховими виплатами, та, як наслідок, не належать до
фонду оплати праці та та не є складовою винагороди гіг-спеціаліста за виконання робіт
(надання послуг) за гіг-контрактом, то єдиний внесок на такі виплати нараховується на
загальних підставах.
Враховуючи зазначене, при нарахуванні суми допомоги по тимчасовій
непрацездатності (лікарняні) та суми допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами
працівникам, яким встановлено групу інвалідності, резидент Дія Сіті застосовує ставку:
22 відс. – на суму допомоги по тимчасовій непрацездатності (лікарняні) та допомоги у
зв’язку з вагітністю та пологами гіг-спеціалісту (загальні підстави нарахування єдиного
внеску за цивільно-правовим договором, у тому числі для осіб з інвалідністю);
8,41 відс. – на суму допомоги по тимчасовій непрацездатності (лікарняні) та допомоги
у зв’язку з вагітністю та пологами працівнику, з яким укладено трудовий договір (загальні
підстави нарахування єдиного внеску за трудовим договором для працівників, які мають
статус осіб з інвалідністю).
Окрім цього, у разі необхідності отримання консультацій щодо особливостей виплати
резидентами Дія Сіті допомоги по тимчасовій непрацездатності (лікарняні) та допомоги у
зв’язку з вагітністю та пологами, або з питань відображення такої допомоги в складі
звітності, що містить персоніфіковані відомості, такі консультації відповідно до приписів
Законів України №№ 1105, 1667 надаються Пенсійним фондом України та його
територіальними органами.

Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області

 

Як оподатковуються ПДВ послуги з проведення профілактичних медичнихт оглядів для працюючих в шкідливих умовах праці, медичних оглядів з оформленням санітарних книжок?

Згідно з ст. 17 Закону України від 14 жовтня 1992 року № 2694-ХІІ «Про охорону
праці» роботодавець зобов’язаний за свої кошти забезпечити фінансування та організувати
проведення попереднього (під час прийняття на роботу) і періодичних (протягом трудової
діяльності) медичних оглядів працівників, зайнятих на важких роботах, роботах із
шкідливими чи небезпечними умовами праці або таких, де є потреба у професійному доборі,
щорічного обов’язкового медичного огляду осіб віком до 21 року. За результатами
періодичних медичних оглядів у разі потреби роботодавець повинен забезпечити проведення
відповідних оздоровчих заходів. Медичні огляди проводяться відповідними закладами
охорони здоров’я, працівники яких несуть відповідальність згідно із законодавством за
відповідність медичного висновку фактичному стану здоров’я працівника. Порядок
проведення медичних оглядів визначається центральним органом виконавчої влади, що
забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я.
Відповідно до п.п. 197.1.5 п. 197.1 ст. 197 Податкового кодексу України (далі – ПКУ)
звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання послуг медичного
обслуговування населення (медична послуга) закладами охорони здоров’я, що мають
ліцензію на постачання таких послуг, а також постачання послуг для осіб з інвалідністю та
дітей з інвалідністю реабілітаційними закладами, що мають ліцензію на постачання таких
послуг відповідно до законодавства, крім таких послуг:
проведення профілактичних медичних оглядів із підготовкою висновку про стан
здоров’я на прохання громадян;
проведення профілактичних медичних оглядів із підготовкою висновку про стан
здоров’я на прохання громадян (п.п. «в» п.п. 197.1.5 п. 197.1 ст. 197 ПКУ);
проведення медичного огляду осіб для видачі:
дозволу на право отримання та носіння зброї громадянам, крім військовослужбовців і
посадових осіб, носіння зброї якими передбачено законодавством;
відповідних документів на виїзд громадян за кордон за викликом родичів, що
проживають у зарубіжних країнах, оздоровлення в зарубіжних лікувальних або санаторних
закладах за власним бажанням, а також у
службові відрядження (крім державних службовців, робота яких пов’язана з такими
виїздами і які мають відповідні медичні документи);
посвідчення водія транспортного засобу (п.п. «з» п.п. 197.1.5 п. 197.1 ст. 197 ПКУ).
Отже, оподаткуванню ПДВ на загальних підставах за основною ставкою підлягають
послуги з проведення профілактичних медичних оглядів із підготовкою висновку про стан
здоров’я на прохання громадян та послуги з проведення медичного огляду осіб (крім
військовослужбовців і посадових осіб, носіння зброї якими передбачено законодавством) для
видачі дозвільних документів, визначених ПКУ.
Якщо організація проведення та фінансування медичних оглядів працівників,
зайнятих на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці, для
роботодавця є обов’язком згідно із законодавством та медичні огляди проводяться закладами
охорони здоров’я, що мають ліцензію на постачання таких послуг, а також постачання
послуг для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю реабілітаційними закладами, що мають
ліцензію на постачання таких послуг відповідно до законодавства, то операції з їх
проведення звільняються від оподаткування ПДВ.

Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області